kofeinas arbatoje

Kofeinas arbatoje ir kokias arbatas gerti skirtingu dienos metu?

Grinvydas Špelveris

Teksto autorius

Visiems gerai žinoma, kad kofeinas yra natūralus stimuliatorius, randamas daugelyje augalų, kilusių iš Afrikos, Rytų Azijos ir Pietų Amerikos. Šis žodis dažnai mums asocijuojasi su kava ar energetiniais gėrimais. Tačiau ir mes sulaukiame klausimo – ar arbatoje taip pat yra kofeino? Atsakymas – tikrai taip! 

Kiekviena arbata, pagaminta iš Kininio arbatmedžio (lot. Camellia Sinensis) lapelių, turi vienokį ar kitokį kofeino kiekį. Tačiau tiksliai ir konkrečiai pasakyti, kuri arbatos rūšis labiausiai pasižymi tonizuojančiomis savybėmis, yra kur kas sudėtingiau nei atrodo iš pirmo žvilgsnio. 

Nuo ko priklauso kofeino kiekis arbatoje?

Arbatos puodelyje kofeino kiekis gali būti labai įvairus. Šios organizmą stimuliuojančios medžiagos gausa priklauso ir nuo gamtinių sąlygų (skynimo laikotarpio, auginimo sąlygų) ir ruošimo technikos (vandens temperatūros, plikimo laiko, arbatos lapelių dydžio ir kiekio). Netgi tos pačios rūšies arbatoje kofeino kiekis gali skirtis kelis kartus.

Skynimo laikotarpis ir auginimo sąlygos

kofeinas arbatoje

Natūraliai kofeinas suteikia kartumo skonį, todėl arbatos krūmas naudoja šią medžiagą gindamasis nuo lapelius graužiančių kenkėjų. Kadangi jaunuose lapeliuose yra daug naudingų medžiagų vabzdžiams, kininis arbatmedis, gindamasis nuo jų, išskleidžia didesnius kofeino kiekius taip apkartindamas lapų skonį. Taigi arbatos, skintos vėlyvą pavasarį, kada renkami tik jauni, vos prasiskleidę arbatos lapeliai, turi savyje daugiau kofeino nei didesnių lapelių arbatos, skintos vasarą ar rudenį.  

Dar vienas reikšmingas faktorius kofeino kiekiui – šešėlis. Arbatos krūmai, natūraliai apsupti šešėlio arba specialiai uždengti, kaip japoniškos matcha, gyokuro ar kabuse sencha arbatos, pasižymi didesniais kofeino kiekiais, nei vien tik saulėje užaugę krūmai.

Vandens temperatūra ir ruošimo laikas

Vandens temperatūros pasirinkimas ir arbatos ruošimo laikas – vieni iš svarbiausių faktorių, lemiančių kofeino kiekį arbatos puodelyje. Karštame vandenyje kofeinas intensyviau išsiskiria iš arbatžolių. Arbatos plikimas 80, 90 ar 100° C temperatūroje turės reikšmingą įtaką kofeino kiekiui. Taip pat ilgiau plikomos arbatos labiau tonizuos nei trumpiau plikomos. 

Arbatlapių dydis ir jų kiekis

kofeinas arbatoje

Kuo smulkesnis arbatos lapelis, tuo didesnis paviršiaus plotas reaguoja su vandeniu, todėl kofeinas ir kiti cheminiai junginiai išsiskiria greičiau. Pavyzdžiui, matcha – žaliosios arbatos milteliai – ženkliai greičiau atiduoda tonizuojančias medžiagas  nei  didesni ir stipriai susukti arbatos lapeliai. Taip pat, jei į arbatinuką įdėsite daugiau arbatlapių, tai kofeino koncentracija arbatos puodelyje bus didesnė.

Užpylimų kiekis

Užpylus tas pačias arbatžoles kelis kartus ir išgėrus daugiau nei vieną arbatos puodelį, kofeino koncentracija organizme padidės. Pavyzdžiui, arbatos ceremonijos metu, kai ta pati arbata geriama kelis kartus,  išgeriamo kofeino kiekis yra kur kas didesnis  nei įprastai išgeriant vieną arbatos puodelį.

Kaip veikia kofeinas arbatoje?

Daugeliui žinoma, kad kofeinas dažnai gali sukelti nerimo pojūtį ir staigius energijos šuolius. Tačiau, dažnai išgėrę puodelį arbatos, tokio efekto nejaučiame. Viena iš pagrindinių priežasčių – arbatoje esantis L-Teaninas.

Šis cheminis junginys turi raminantį ir atpalaiduojantį poveikį bei lemia lėtą ir tolygų kofeino įsisavinimą mūsų organizme. Kofeino ir L-Teanino kombinacija lemia unikalų, kituose tonizuojančiuose gėrimuose nejaučiamą efektą. Esame ramūs, atsiplaidavę, tačiau tuo pačiu metu energingi ir žvalūs. 

Jau net senovėje deznbudzimo vienuoliai gerdavo arbatą dėl jos raminančių ir stimuliuojančių savybių, kad kuo ilgiau galėtų išlikti meditacinėje būsenoje.

Arbata be kofeino

Norint geriau suprasti arbatas be kofeino, reikėtų atskirti arbatą, kurioje visiškai nėra kofeino, nuo arbatos, kurioje specialiai buvo pašalintas kofeinas. 

Visi žolelių užpilai, tokie kaip: mėtos, melisos, čiobreliai, ir kt;  laikomi arbatomis be kofeino, nes jų gamybai naudojami lapai, šaknys, vaisiai ar prieskoniai savyje neturi tonizuojančių medžiagų. 

Tradicinės arbatos, tokios kaip: juodoji, žalia, balta ar ulongo, sudėtyje turi kofeino. Jeigu arbatos parduotuvėje pamatysite tokias arbatas be kofeino, tai reiškia, kad šis tonizuojantis elementas buvo specialiai pašalintas. Gamybos proceso metu tai daroma naudojant vandenį, anglies dioksidą arba organinius tirpiklius. Be kofeino iš arbatos pašalinami sveikatai naudingi cheminiai elementai ir skonio natos, todėl tokios arbatos laikomos prastesnės kokybės. 

Kokią arbatą pasirinkti skirtingu dienos metu?

Arbatų įvairovė pasaulyje yra labai didelė ir jos visos turi skirtingą tonizuojantį poveikį. Natūraliai kyla klausimas, tai kokią arbatą visgi pasirinkti, norint būti energingam ir budriam ryte arba ramiam ir atsipalaidavusiam vakare? Yugen Tea rekomenduoja kelias japoniškas arbatas, kurios puikiai tiks ryto arba vakaro sintezei.

Dienos pradžiai

Produktyviai ir energingai dienos pradžiai rekomenduojame savo rytą pradėti su matcha arbatos puodeliu. Tai – stipriai tonizuojantis ir žvalinantis gėrimas su didele kofeino koncentracija. Skirtingai nuo kavos, dėl arbatoje esančio L-teanino, matcha kofeino poveikis lėtesnis ir ilgesnis. Ši arbata gerina smegenų neuroplastiškumą, kelia nuotaiką, didina mąstymo produktyvumą ir koncentraciją. 

matcha arbata

Efektyviam darbui per pietus

Po sočių pietų dažnai jaučiamės mieguisti bei esame nedarbingi. Nuotaikai ir produktyvumui pakelti rekomenduojama išgerti puodelį japoniškos žaliosios arbatos sencha arba gyokuroSmulki lapelių struktūra, pavasario skynimas ir auginimas šešėlyje šiose arbatose užtikrina didesnes tonizuojančias savybes nei kitose arbatose.

Ramiam ir jaukiam vakarui

Intensyviai ir aktyviai darbo dienai praėjus, labai dažnai norisi atsipalaiduoti ir pailsėti nuo kasdienių darbų. Kadangi daugelis arbatų yra tonizuojančios, todėl retai pasirenkame jas gerti vakare. Visgi, yra kelios japoniškos arbatos, idealiai tinkančios ramiam ir jaukiam vakarui. Tai – kepintos hojicha ir kyobancha arbatos, kurios kepinimo metu praranda didžiąją dalį kofeino. Japonijoje šios arbatos yra jaukumo ir komforto simbolis bei puikiai tinka po vakarienės arba atpalaiduojančioms yugen akimirkoms.

Tyrinėkite arbatos pasaulį!

Atminkite, kiekvienoje arbatoje kofeino tikrai yra, tačiau jo kiekis labai varijuoja priklausomai nuo gamtos, auginimo sąlygų, skynimo laikotarpio ar ruošimo technikos. Žinojimas kaip šis tonizuojantis cheminis junginys sąveikauja arbatoje, tikrai neturėtų Jūsų atbaidyti nuo pažinimo džiaugsmo. Todėl čiupkite savo arbatinuką ir puodelius, pasiruoškite arbatos ir drąsiai pasinerkite į svaiginantį arbatos pasaulį! Juk taip smagu atrasti naujas skonių natas!

1 komentaras apie “Kofeinas arbatoje ir kokias arbatas gerti skirtingu dienos metu?”

  1. Atgalinis pranešimas: Matcha nauda organizmui - kodėl ši arbata tokia ypatinga? - Yugen Tea

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.